Lahden SETA ry:n hallitus ja Lahti Pride 2021 -ydintyöryhmä ovat päättäneet siirtää Lahti Pride 2021 -tapahtuman pääsääntöisesti netissä tapahtuvaksi. Nettitapahtumaan päädyttiin huonontuneen koronatilanteen vuoksi sekä Päijät-Soten tapahtumajärjestämisen ohjeita noudattaen.

”On erittäin harmillista, että suuri vapaaehtoistyön panos jää nyt osittain turhaksi. Tapahtumaa on ollut suunnittelemassa ja valmistelemassa usea vapaaehtoinen oman työn ja opiskelujen ohella. Koronatilanteelle emme kuitenkaan voi mitään, vaan haluamme toimia vastuullisesti, jotta pääsemme tästä koronakurjuudesta vielä joskus eroon”, kommentoi Lahden SETA ry:n puheenjohtaja Noora Kalpio.

Pyrkimyksenä on toteuttaa suunnitellut tapahtumat ja tilaisuudet soveltaen eri some- ja striimausalustoja. Osa tapahtumista on pienen osallistujamäärän vuoksi mahdollista järjestää alkuperäisen suunnitelman mukaan. Ohjelma julkaistaan 5.8.

”Pääsemme kuitenkin tänä vuonna toteuttamaan tapahtuman jollain tapaa!” tapahtumatuottaja Alma Tuominen iloitsee.

Osana Lahti Pride -tapahtumaa julkaistaan podcast-sarja teemalla Rakkautta kaiken ikää – sukupolvien välinen keskustelu. Podcasteissa käydyt keskustelut ilmentävät seksuaali-/sukupuolivähemmistöihin kuuluvien eri sukupolvien kokemuksellisuutta, eroja ja yhtäläisyyksiä. Keskustelijoina on 19¬64-vuotiaita sateenkaari-ihmisiä, jotka jakavat omia kokemuksiaan elämästä eri vuosikymmenillä. Jokaisessa jaksossa kohtaa kaksi ennestään tuntematonta henkilöä eri sukupolvista. Luontevan jutustelun lomassa pääsemme kuulemaan ja aistimaan tunnelmia niin vuosikymmenien takaa pääkaupunkiseudulta kuin 2020-luvun Päijät-Hämeestä.

Podcastin ideoijina toimivat Lahden SETA ry:n verkostokoordinaattori Rea Marjamäki ja varapuheenjohtaja Johanna Kälviä sekä Heimo Hautomon yhteisöaktivaattori Joonas Karhinen. Podcastit on editoinut Johannes Niemeläinen. Podcastit julkaistaan keskiviikkoina 28.7., 4.8. sekä 11.8. klo 18 SoundCloudissa Lahden Setan tilillä. Jaksot jaetaan myös sosiaalisen median kanaviimme. Podcastit toteutettiin yhteistyössä Heimohautomo-hankkeen kanssa, joka toimii Maaseuturahaston tuella.

Lahti Pride 2021 -tapahtuma on 15.8.-22.8.2021.

Pride-tapahtumia on järjestetty Lahdessa vuodesta 2014 alkaen kahta välivuotta lukuun ottamatta.

Tiedote julkaistu alunperin 28.7.2021.

Kategoriat: tiedote